måndag 7 september 2009

Take away vs. hemlagat


Hemlagad pizza är ok...


...men köpepizza är sju helvetes mycket godare.
Plus att man slipper diska.


Nu har jag har sett två avsnitt av SvTs "Snabbare än snabbmat" och ja, det är underhållande. Men NEJ, det är inte sanningsenligt!

Programmet går ut på att man kan laga samma mat som man beställer från sin lokala "pizza/schnitzel/thai- leverantör", you name it, billigare, snabbare och godare. Ja, jag kan köpa deras olika kriterierna:

Ja, jag kan laga billigare mat än de kan...
Ja, jag kan göra det snabbare de kan...
Ja, mitt krubb blir godare än deras...

Men allt sammantaget? Well, jag vet inte...

I varje program vinner så klart kocken och fast-food stället står med skägget i brevlådan. "Åh vad trist. Vår mat är dyr, långsam och äcklig!".

MEN... här vill jag lyfta oppostionens krogiga pekfinger:
1. Att handla ingredienserna räknas inte in i tiden.
2. När du beställer take away kan du göra massor av saker medan du väntar på maten. Några förslag: lägga pussel, städa, kela med katten, knulla med nån du tycker om, jobba, ta en fika, koka marmelad, läsa nyheter för en gammal blind gumma... You name it!
3. Disken! Disken, hallå! Hur kan man över huvudtaget jämföra take-away med hemlagat utan att räkna in disken?

Nej, säger jag! When your in the mood (aka bakfull eller bara väldigt trött): hemlagat är bra, men take-away är bättre. Take-away is the shit!

Inga kommentarer: