lördag 15 maj 2010

Jag älskar Shanghai!


Miriam och jag i Nordkoreas paviljong

Jag älskar att vara i Kina och jag äääääääälskar Shanghai. En fantastisk stad som är både helt galet modern med sjukt höga skyskrapor och samtidigt mysiga småkvarter med finfina butiker och härliga restauranger.

Den här gången har jag spenderat ganska mycket tid på världsutställningen. Jättekul att äntligen se svenska paviljongen på riktigt efter att ha följt den från embryo i upphandlingsstadie. Jag var mest fascinerad av byggnaderna på Expoområdet för tyvärr var det mest ganska trist turistinfo som mötte inuti de flesta paviljongerna.

Den bästa (och läskigaste) paviljongen var Nordkoreas. Det är första gången de är med på en världsutställning och deras paviljong var inte stor, men – ja, vad ska man säga – naggande ond? Temat var ”Paradise for people”!!!!! De visade en ”härlig” värld med välgödda, lyckliga människor utan några bekymmer. I centrum en marmorfontän med tjocka barn, fredsduvor och regnbågens alla färger. Det såg precis ut som en broschyr från Jehovas vittnen.

Förutom Expo har jag ätit riktigt god mat, varit på coola barer och handlat lite för mycket. Men vad ska en fattig flicka göra när en prima brun läderbag modell större bligar bedjande på henne och viskar ”bara 300 RMB miss, special price only for you...”

Inga kommentarer: