måndag 2 juli 2007

Öken - primtalsöken!

För ett tag sedan lärde jag mig att det tydligen finns enorma primtalsöknar. Öknarna är alltså de mellanrum som finns mellan primtal, t ex mellan 61 och 67. När primtalen blir riktigt stora blir också mellanrummen enorma.

Det som är kul är hur man kom på namnet primtalsöken. Jag tänker att matematikerna stod i en cirkel när de kom på ett riktigt stort primtal och innan de kom på nästa var det bara tomt.

Matematiker 1: Meh! Jag ger upp. Vi hittar aldrig nästa primtal. Detta är ju öken!

...efter en ganska lång stund...

Matematiker 2: Vänta! Jag har det. Nästa primtal är x (ja, jag har ju ingen aning om vilket tal det var...)
Hela matematikergruppen: Hurra! Vi har överlevt primtalsöknen!

1 kommentar:

Göran sa...

Ur ett KTH-kompendium hämtar vi i kapitel 3 "Grundläggande talteori" följande enkla lilla härledning ("n!" utläses "n-fakultet", dvs heltalet n multpliceras med alla heltal lägre än n, t o m 1).

c) Talet 1000! + 1 har egenskapen att inget av de 999 därpå följande talen är primtal eftersom
1000! + 2 är delbart med 2, 1000! + 3 är delbart med 3, 1000! + 4 är delbart med 4 och så vidare
upp till och med 1000! + 1000 som är delbart med 1000. Dessa tal, 1000! + 2, 1000! + 3, ...,
1000! + 1000 är 999 stycken.

d) Talet 10000! + 1 har egenskapen att inget av de 9999 därpå följande talen är primtal av samma
anledning som förklarades i föregående deluppgift.

e) I analogi med b) och c) bildar vi nu talet (N + 1)! + 1 som således har egenskapen att inget av de N därpå följande talen är primtal. Vi kan välja N hur stort som helst och således skapa hur långa följder av på varandra följande heltal med egenskapen att inget av dem är primtal. Vi har skapat en så kallad primtalsöken.