måndag 24 augusti 2009

Helgen


Mandelkremla - god!


Pepparkremla - giftig...

Helgen spenderades på Ornö. Mycket guppig båtfärd från Dalarö, men C körde som vanligt som en Gudinna. Jag var bara lite rädd. Sen grill, vin och sömn.

Lördag svampplockning med Svärmor. Jag kan tre svampar - vanlig kantarell (typ Hr Kantarell), röd flugsvamp och trattkantarell. Svärmor kan många. Jag försöker lära mig:

Jag (entusiastiskt): Kolla! Är inte det där en mandelkremla?
Svärmor (neutralt): Jo antagligen. Smaka om den smakar mandel.
Jag (efter en ganska stor tugga): Mmm, det smakar ok.

Här ska sägas att det inte smakade nåt särskilt och att jag svarade så mest för att göra Svärmor glad, för sen...

Jag (spottande och fräsande): Fy i helvete vad äckligt det var! Jag tror jag dör! Det bränner i hela munnen!!!!!
Svärmor (lömskt): Aha, då var det antagligen en pepparkremla. Den är giftig. Den ska man inte äta.

Tur att helgen även innehöll kräftor, middag på Roxy och gosande med katten.

Inga kommentarer: